Vad menas med A-, B- och C-läge?

För dig som kanske precis har startat företag och behöver en lokal är det inte helt enkelt att veta var man ska börja och hur man ska tänka då man börjar leta. Men en sak är säker, läget är oftast det mest avgörande för hur hög hyra du kommer att få betala.

LÄS MER: "Aktivitetsbaserat arbetssätt – Mer än bara sänkta kostnader?"

A-läge - de mest attraktiva platserna

Då det gäller läget på lokaler talas det ofta om A-, B- och C-lägen. Med detta menar man det område där lokalen finns och hur attraktivt detta är, vilket självklart är avgörande för hyran. A-lägen är de mest attraktiva och efterfrågade och därmed de med högst hyra. För till exempel butiker är A-lägen oftast belägna längs huvudgator med de bästa skyltlägena där det finns en hög genomströmming av människor och ett stort kundunderlag. I ett A-läge finns mycket kringservice, goda kommunikationer och annat man som lokalhyresgäst kan behöva. B-lägen däremot ligger ofta på tvärgator till huvudgator, de har därmed mindre genomströmning men också lägre hyror. Till B-lägen är det ofta enklare att ta sig med bil och de lämpar sig därför för en annan typ av handel än lokaler i A-lägen.

Till C-läge behövs kanske bil

C-lägen ligger ofta längre ut från centrum. C-lägen är ofta lämpade för handel där kunden söker upp butikerna snarare än tittar in. För C-lägen är ofta tillgänglighet till parkeringsplatser viktigt.

Här kan du se vilka områden som räknas som A-, B-, och C-lägen i 12 svenska städer.

Sökhjälp